Yoast SEO on erinomainen apuväline artikkelin hakukonenäkyvyyden optimoimiseen.
Sivuston hakukoneoptimointi ei ole vain sivuston kokonaisuuden optimointia vaan se on myös yksittäisten artikkelien ja sisältöjen optimointia. Sisällön hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa teknistä kikkailua vaan se käsittää varsin yksinkertaisia perusasioita. Sisällön optimointi on aivan keskeinen osa kaupallisten sivujen sisältömarkkinointia. Hyvä sisältö on kaikki kaikessa, mutta se yksin ei riitä.
WordPress on maailman suosituin nettisivujen julkaisualusta. Eikä ihme, sillä siihen on saatavissa älyttömän laaja kirjo valmiita ja edistyneitä valmisteemoja (child theme) sekä laajennusosia eli plugareita.
Yksi WordPressin suosituimmista ja tärkeimmistä plugareista on Yoast SEO -laajennusosa. Sen avulla WordPressin julkaisujen hakukoneoptimointi on erittäin yksinkertaista ja vaivatonta.
Eikä se ole vain tärkeä laajennusosa – Yoast SEO on välttämätön.
Laajennusosasta on olemassa sekä maksuton versio että maksullinen. Ilmaisversiolla pääsee hyvin alkuun, mutta toisaalta maksullinen versio on hintansa väärti. Ilmaisversiollakin tärkeimpien perusasioiden kuten otsikoiden, metakuvausten, URL-osoitteiden, sivustokarttojen, uudelleenohjausten ja artikkeleiden some- ja hakukonenäkyvyyden optimointi onnistuu.
Laajennusosa luo automaattisesti hakukoneroboteille tarkoitetut sivustokarttatiedostot, jotka kertovat Googlen boteille, mitä alasivuja sivustolta löytyy. Tämä varmistaa sen, että hakukoneet indeksoivat kaikki sivuston sivut varmemmin. Laajennusosan asetusten läpikäynti on kuitenkin oma tarinansa, tässä keskitytään lähinnä yksittäisen artikkelin hakukoneoptimointiin.
Avainsana-analyysi on Yoast SEO -laajennusosan keskeisin ominaisuus
Yoast SEO -laajennusosan sydän on sen kyky arvioida artikkelin hakukonenäkyvyys. Kirjoittaja voi syöttää plugarin Focus keyword -kenttään hakusanan, jolla hän uskoo artikkelin löytyvän hakukoneissa. Yoast SEO antaa arvion siitä, kuinka hyvin teksti on optimoitu tälle hakusanalle.
Alla on kuvakaappaus Salkkumedian natiivimainontaa käsittelevän artikkelin Yoast SEO -analyysista. Avainsanaksi on valittu ”natiivimainos” ja plugari analysoi artikkelin hakukonenäkyvyyden sen perusteella. Laajennusosa kertoo sisällön ongelmat, parannusehdotukset ja hyvät ominaisuudet hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Analyysi on verrattoman hyvä apu artikkelin hakukonenäkyvyyden parantamiseen.
Plugari antaa värikoodien avulla arvioin artikkelin hakukonenäkyvyydestä kokonaisuutena sekä erikseen jokaisesta osa-alueesta. Vihreä väri tarkoittaa optimoitua ominaisuutta, oranssi tarkoittaa, että on jotain parannettavaa ja punainen on hakukonenäkyvyyden kannalta ongelma.
Otsikoiden optimointi eri kanaviin
Toinen plugarin keskeinen ominaisuus on otsikon ja tiivistelmän optimointi. Yoast SEO varoittaa, jos artikkelin otsikko on liian pitkä tai liian lyhyt. Sen avulla otsikko on mahdollista optimoida erikseen hakukoneita ja sosiaalisen median näkyvyyttä varten. Tämä on erinomaisen hyvä ominaisuus, sillä esimerkiksi Twitterissä näkyvät otsikot ovat varsin lyhyitä.
Laajennusosalla on mahdollista tehdä artikkelin metakuvaus, ja laajennusosa ilmoittaa myös, jos kuvaus ei ole hakukoneiden ohjeistuksen mukainen.
Eikä tässä vielä kaikki. Yoast SEO -plugarin uusimpaan versioon on lisätty hyödyllinen ominaisuus, joka analysoi artikkelin luettavuuden, ja antaa siitä parannusehdotuksia.
Laajennusosa tarkistaa esimerkiksi kappalepituudet ja väliotsikoinnit. Kuten hakukonenäkyydestäkin, plugari antaa luettavuudesta kokonaisarvosanan.
Haluatko sivuillesi hakukoneoptimoitua sisältöä? Ota yhteyttä.