Miten sitoutat lukijat jakamaan tuottamaasi sisältöä?
Kuulostaako tämä tilanne tutulta? Julkaiset blogikirjoituksen yrityksesi sivulle ja jäät odottamaan, että juttu alkaa leviämään sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin: positiivisia kommentteja putoilee ja sivun katselukerrat tuplaantuvat muutaman päivän sisällä. Mutta mitään ei tapahdukaan ja ihmettelet, miksi juttu ei saavuttanutkaan sen ansaitsemaa suosiota.
Sosiaalisen median käyttäminen yrityksen sisältömarkkinoinnissa ei ole uusi käsite. Ajattele, kuinka paljon sisältöä jaetaan ympäri maailmaa tälläkin hetkellä – Facebookissa on yli 2,45 miljardia käyttäjää ja Twitterissä jaetaan yli 500 miljoonaa twiittiä päivässä. Sisältöä on valtavasti ja kilpailu siitä, kenen jutut erottuvat massasta on kovaa.
Yritysten tulee panostaa yhä enemmän viraalimarkkinointiin, jossa mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle nopeasti. Tämän tyylinen markkinointi perustuu kuluttajan osallistuttamiseen osana yrityksen markkinointiprosessia.
Onko suositun sisällön luomiseen olemassa takuuvarmaa reseptiä? Aloita näillä kuudella vinkillä, jotka auttavat sinua luomaan suosittua sisältöä, jota jaetaan sosiaalisessa mediassa.
Hyödynnä analytiikkaa
Ei ole mitään syytä aloittaa joka kerta täysin tyhjästä, kun luot uuden blogikirjoituksen. Sinulla on jo olemassa sisältöä, jonka lukijat löytävät ilman erillistä markkinointia. Opi tästä sisällöstä!
Käytä hyväksesi verkkoanalytiikkaa ja tunnista ne blogipostaukset, joilla on eniten katselukertoja ja jakoja. Sitten vaan toistat tämän reseptin uudestaan. Luo blogillesi toimituksellinen kalenteri suosituista aiheista, joka tukee suosittujen juttujen luomista pitkällä aikavälillä.
Vetoa tunteisiin
Yllätä lukijasi…tai tee heistä onnellisia, ilahduta, raivostuta tai pelottele heitä – uskalla herättää tunteita! Miksi? Koska viraalin sisällön ja tunteiden välillä on vahva suhde.
Vahvat tunnereaktiot ovat jakamisen kannalta tärkeä asia. Tunnepitoista sisältöä jaetaan mielellään eteenpäin, sillä lukijat toivovat, että muutkin saavat kokea saman tunnereaktion. Benchmarkkaa tunteita herättävää sisältöä, ja ammenna niistä inspiraatiota omiin teksteihin.
Otsikko ensin!
Tarttuva otsikko saa lukijan napsauttamaan linkin auki. Riippumatta sisällön aiheesta, jutun otsikon on oltava ennen kaikka huomiota herättävä. Näin linkki halutaan avata ja jakaa myös eteenpäin.
Miten sitten hyvä otsikko luodaan? Sisällytä nämä neljä kohtaa otsikkoosi.
- Hyödyllisyys: Miten blogipostaus hyödyttää lukijaa?
- Spesifiointi: Mitä voin odottaa oppivani blogikirjoituksesta?
- Ainutlaatuisuus: Miksi tämä kirjoitus on uniikki ja houkutteleva?
- Kiireellisyys: Miksi minun kannattaisi lukea tämä artikkeli juuri nyt?
Visuaalisuuden tärkeys
Nykypäivän sosiaalisen median alustat palkitsevat visuaalista sisältöä, ja tätä tulisi painottaa yrityksen sisältöstrategiassa. Visuaalisen sisällön on osoitettu lisäävän osallistumista ja sitoutumista.
Olipa kyse sitten valokuvista, grafiikoista tai videoista, sinun ei tarvitse olla alan ammattilainen luodaksesi ammattimaista sisältöä. Markkinoilla on jo olemassa runsaasti helppokäyttöisiä suunnittelutyökaluja, kuten Canva.
Panosta sisällön jaettavuuteen
Mitä enemmän sisältöäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa, sitä enemmän kasvatat referralia, eli viittausliikennettä, ja yhä useampi uusi kävijä löytää sivustosi. Nämä käyttäjät eivät kuitenkaan välttämättä tiedä yrityksestäsi paljoakaan, ja sinun on ansaittava heidän luottamuksensa, ennen kuin heistä tulee lojaaleja asiakkaita.
Pidä huolta, että blogisi lisää luomasi sisällön markkinointia, esimerkiksi ehdottamalla aiheeseen liittyvää luettavaa artikkelin lopussa. Räätälöimällä suosituksia kasvatat katselukertoja, vierailijan käyttämää aikaa sivustolla ja sitoutumista.
Lisää sivustollesi myös asianmukaiset somepainikkeet, joista on helppo jakaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, ja ehdota lukijaa tilaamaan uutiskirjeesi käyttämällä CTA:ta, eli Call-To-Actionia, joka ohjaa käyttäjää tekemään halutun toiminnon, kuten ”Tilaa uutiskirje”.
Älä unohda hakukoneoptimointia (SEO)
Aina kun julkaiset uuden blogikirjoituksen, luot sivustollesi uuden sivun, joka indeksoidaan hakukoneiden tulossivulla (SERP). Siinä vaiheessa Google markkinoi sinulle sisältöä. Ilmaiseksi.
Kiinnittämällä huomiota hakukoneoptimointiin, hiomalla avainsanatutkimusta, optimoimalla ja päivittämällä sisältöä, parannat huomattavasti verkkosivujen liikennettä ja tuloksia.
Lähde: HubSpot.